Door welke voeding kan ik afvallen?

Voeding is de motor van ons lichaam. Zonder voeding kunnen we niet leven, maar verkeerde voeding beïnvloedt onze gezondheid op een negatieve wijze. Het is algemeen bekend dat ongezonde voeding kan leiden tot verscheidene ziektes, maar ook in mentaal opzicht vervelende consequenties kan hebben. Het is dus raadzaam om (enige) kennis te hebben van voedingsstoffen, hoeveel we ervan nodig hebben en welk een effect deze op ons lichaam hebben. Wanneer we willen afvallen is het belangrijk om vooral gezonde voeding te consumeren en bij voorkeur caloriearm. Dit artikel zal hier nader op ingaan.

Gezonde en ongezonde voeding

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen dat er tussen gezonde en ongezonde voeding een groot grijs gebied bestaat van levensmiddelen met in meer of mindere mate gezonde of ongezonde voedingsstoffen. Het is dus van belang om met enige nuance een oordeel te vellen over de tussenliggende groep producten. Na de voorbeelden van gezonde en ongezonde voeding zal voor de tussenliggende groep de aard van voedingsstoffen als koolhydraten, vetten en eiwitten nader te worden toegelicht.

Ongezond

Onderstaande producten kunnen als ongezond worden bestempeld. Dit houdt in dat u deze levensmiddelen beter met mate kunt consumeren of geheel vermijden. Overeenkomstig is dat alle voorbeelden calorierijk zijn.

– Suikerhoudende (fris-)dranken: deze dranken bevatten veel suiker en zijn calorierijk. Dit betekent dat deze dranken overgewicht in de hand werken, met als gevolg een groter risico op hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker. Daarnaast zijn de dranken een belangrijke oorzaak van tandbederf en kunnen ze zelfs leverschade veroorzaken.

– Snoepgoed: in snoepgoed zitten veel geraffineerde suikers, ofwel bewerkte suikers welke zijn ontdaan van alle vitamines. Sterker nog, de suikers breken de vitamines in het lichaam af. Daarnaast hebben geraffineerde suikers een licht verslavend effect op de hersenen, waardoor je snel geneigd bent om meer te consumeren dan nodig. Dit kan eveneens weer leiden tot overgewicht.

– Vette snacks: snacks als chips en patat zijn ongezond. Chips en patat bevatten veelal transvetten, welke nog slechter zijn voor de gezondheid dan verzadigde vetten. Ook bevatten deze levensmiddelen veel zout, hetgeen niet goed voor de bloeddruk is. Een te hoge bloeddruk vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

– Rood en/of bewerkt vlees: Rood en bewerkt vlees bevat behoorlijk wat verzadigd vet wat tot een verhoogd cholesterolgehalte kan leiden. Daarnaast bevat dit vlees nitrietzout welke in het lichaam tot kankerverwekkende nitrosaminen worden gevormd. Met name darmkanker wordt sterk gerelateerd aan het consumeren van rood vlees. Het is dus raadzaam om matig te zijn met rood bewerkt vlees en beter te kiezen voor vis of gevogelte.

gezonde voeding

Gezond

Gezonde voeding is een gevarieerde samenstelling van producten die ervoor zorgen dat u alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Uitgangspunt daarbij is dat het lichaam voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt alsook eiwitten, koolhydraten, onverzadigde vetten, vezels en vocht.

– Groenten en fruit zijn erg gezond. Ze bevatten veel vitaminen, mineralen en vezels en zijn daarnaast rijk aan antioxidanten. Antioxidanten zijn bioactieve stoffen die zogenaamde vrije radicalen in ons lichaam tegengaan. Vrije radicalen kunnen cellen en weefsels in ons lichaam aantasten waardoor kanker ontstaat. Het is dus van belang dagelijks voldoende groente en fruit te consumeren.

– Eet onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetten. Onverzadigde vetten hebben een positieve invloed op de gezondheid. Ze verlagen het slechte cholesterol en verhogen het goede cholesterol. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten af. In plantaardige en dierlijke producten zitten relatief veel onverzadigde vetten. Vette vis, plantaardige oliën en noten zijn rijk aan onverzadigde vetten.

– Water. Het lichaam heeft voldoende vocht nodig om te kunnen functioneren. Daarnaast reinigt water het lichaam en stimuleert het de spijsvertering. Drink dus in plaats van frisdranken voldoende water. Water bevat namelijk 0 calorieën, waardoor de kans op overgewicht wordt verminderd.

Eiwitten, vetten en koolhydraten

Wanneer we willen afvallen is het dus bij voorbaat raadzaam om de ongezonde voeding zoveel mogelijk te vermijden en gezonde voeding juist in ons voedingspatroon op te nemen. Daarnaast zijn er nog enkele aandachtspunten om in ogenschouw te nemen.

Het consumeren van eiwitrijke voeding kan helpen bij het afvallen. Het zorgt ervoor dat de spieren, die als verbrandingsmotor van energie dienen, tijdens het afvallen goed onderhouden blijven. Daarnaast zorgt het consumeren van eiwitten voor een ‘vol gevoel’ en worden zij in tegenstelling tot koolhydraten niet omgezet door het lichaam in suikers.

Te veel koolhydraten kunnen al snel leiden tot overgewicht. Hoewel ons lichaam koolhydraten nodig heeft, zijn we al snel geneigd om hier te veel van in te nemen.

Verzadigde vetten zijn ongezond en werken overgewicht in de hand. Kies dus bij voorkeur voor onverzadigde vetten en consumeer vet met mate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *