Paleodieet

Paleodieet

Dit artikel is onderdeel van: Afvallen gepubliceerd op: 8/4/2021

Een dieet dat goed werkt wanneer er gewicht verloren moet worden, is het paleodieet. Dit dieet houdt in dat het gehele voedingspatroon omgegooid wordt. Het voedingspatroon wordt opgebouwd uit voedingsstoffen die gegeten werden door onze voorvaderen, tienduizenden jaren terug. Dit betekent dus dat er alleen onbewerkt voedsel gegeten zal worden in het paleodieet. Door het eten van onbewerkt voedsel is het mogelijk om het lichaam weer gezond te krijgen. Daarbij komt ook dat het lichaam zo veel meer vet zal gaan verbranden, omdat de onbewerkte voedingsstoffen een snellere stofwisseling zullen veroorzaken. Met het paleodieet zijn al goede resultaten behaald, en jij kunt met dit revolutionaire dieet ook snel afvallen. Gemiddeld verliezen volgers van het paleodieet 1-2 kilo per week. Dit is dus helemaal niet slecht voor een dieet.

Het paleodieet bestaat voornamelijk uit groenten en fruit. Deze groenten en fruit kun je gewoon in de winkel kopen. Let hierbij wel op dat je ook echt onbewerkte groenten en fruit koopt, omdat je anders de hele essentie van het paleodieet mist. Naast het eten van groenten en fruit, mag er ook in beperkte mate vlees gegeten worden. Zoals bekend zijn onze voorvaderen sterk geworden door te jagen op dieren en hiervan het vlees te eten. Natuurlijk hoef jij niet zelf meer te jagen om jouw eigen stuk vlees op een bord te kunnen leggen. Je kunt dit gewoon in de supermarkt of bij de slager kopen. Let hierbij wel op dat je ook echt kwaliteitsvlees aanschaft, en dus niet vlees dat afkomstig is van dieren die volgepropt zijn met hormonen. Hierdoor zorg je ervoor dat het lichaam ook gezuiverd zal gaan worden tijdens het paleodieet, en zal het lichaam aan het eind van het dieet een stuk gezonder worden.

Met het paleodieet zorg je er ook voor dat het lichaam sterker wordt. Om dit effect nog eens te versterken, is het een goed idee om elke dag te gaan sporten. Waar de mens tienduizenden jaren geleden dagelijks beweging vond in het jagen op dieren en het vinden van ander voedsel, kunnen wij het tegenwoordig doen met een stuk hardlopen of een uurtje sportschool. Door elke dag slechts een uur te gaan sporten, zal het verlies van gewicht een stuk omhoog gaan en zul jij dus eerder jouw streefgewicht bereiken met het paleodieet.

Richtlijnen paleodieet

Binnen het paleodieet zijn er ook een aantal soorten voeding die beter niet gegeten kunnen worden. Allereerst is er zuivel, welke niet altijd goed door iedereen verwerkt kan worden binnen het lichaam. Zuivel bestaat uit stoffen die niet door elke maag goed verteerd kunnen worden. Natuurlijk is zuivel belangrijk op jonge leeftijd, omdat de botten er sterk van zullen worden door alle calcium die in zuivel zit. Echter op latere leeftijd valt er bijna geen voordeel meer te behalen met zuivel, dus kan dit ook beter weggelaten worden uit het paleodieet. Door dit weg te laten uit het dieet, zal het verliezen van gewicht op lange termijn een sterk gemakkelijker gaan en is het dus niet moeilijk om eerder het streefgewicht te behalen.

Daarnaast draait het bij het paleodieet ook vooral om peulvruchten. Hieronder vallen zowel fruit als noten. Noten zijn erg goed voor het lichaam, omdat er veel goede voedingsstoffen in zitten die het lichaam goed kunnen laten functioneren. Door deze voorop te stellen in het dieet zul je dan ook goede resultaten behalen. Let hierbij wel op dat je gebruik maakt van rauwe noten; oftewel onbewerkte noten. Bewerkte noten zijn geroosterd en gezouten. Dit is zeer slecht voor het lichaam, omdat het roosteren van noten de goede stoffen er uit haalt, en het zouten van noten ervoor zorgt dat het zoutgehalte in het lichaam veel te hoog is. Dit kun je dan ook maar beter weglaten wanneer je begint aan het paleodieet, omdat dit dus zeer negatieve gevolgen zal gaan hebben.

Het paleodieet is voor iedereen verschillend, de een reageert anders op bepaalde voeding dan de ander. Natuurlijk is het hierbij voor jou gewoon handig dat je ook echt zorgt dat je weet hoe jouw lichaam reageert op bepaalde voeding. Reageer je slecht op bepaalde bessen, dan moet je die natuurlijk niet in het dieet verwerken. Ga op zoek naar alternatieven, en stel hiermee goede maaltijden op. Hierdoor zorg je ervoor dat het paleodieet uiteindelijk ook echt voor je zal gaan werken, en zul je op lange termijn veel kilo’s gaan verliezen. Natuurlijk zul je ook op korte termijn merken dat het dieet ook echt werkt, omdat je de kilo’s er al snel van af zult zien vliegen. Dit gaat met het tempo van minimaal een kilo per week, dus vergeleken met andere diëten is het paleodieet zeer geschikt voor snel gewichtsverlies.

Maaltijden van het paleodieet

De maaltijden van het paleodieet worden opgebouwd uit de eerder genoemde voeding, namelijk onbewerkt vlees, groenten, fruit, noten en andere voedingsstoffen. Het is voor jou belangrijk dat je dagelijks maaltijden samenstelt die passen in het voedingspatroon van het paleodieet. Zorg er dus voor dat je van te voren weet wat je de komende dagen zult gaan eten, omdat je hierdoor de boodschappen alvast kunt halen en zo zeker weet dat je alles in huis hebt voor de maaltijden. Elke dag eet je drie maaltijden, namelijk ontbijt, lunch en diner. In deze maaltijden maak je gebruikt van de genoemde voeding en zorg je er dus voor dat je lichaam goed zal gaan reageren op de voeding van het paleodieet. Na enkele weken zul je merken dat het lichaam steeds beter gaat reageren op de voeding, omdat het lichaam gewend is aan de voeding die men tienduizenden jaren geleden ook at. Uiteindelijk zal het lichaam helemaal gewend zijn aan deze voeding, en zal het verbranden van vet nog sneller gaan. Het voedingspatroon is dusdanig aangepast dat het lichaam genoegen neemt met dagelijks een stuk minder voeding. Het paleodieet houdt een maximale hoeveelheid van 1000 calorieën per dag aan, dus hier dien je je dan ook aan te houden. Doe je dit goed, dan zul je uiteindelijk merken dat het streefgewicht binnen enkele weken steeds dichterbij komt.